5 ondernemerstips voor een productieve zomer

ondernemerstipsZelfstandig professionals en kleine ondernemers hebben geen lange zomervakantie. Zij werken, mogelijk op een standje minder, gewoon door. Als er al voor 1-2 weken geld en tijd is voor vakantie, dan is dat al heel wat. In deze tijd geen luxe taferelen bij de kleine ondernemer. Trekt de economie aan en wordt het beter? Sommigen zeggen van wel, anderen merken er helemaal niets van. In deze tijd geen luxe taferelen bij de kleine ondernemer. Trekt de economie aan en wordt het beter? Sommigen zeggen van wel, anderen merken er helemaal niets van.

Ik was in ieder geval heel blij toen ik via mijn netwerk een interim-klus kreeg in mei/juni. Namens het CJP en JOB mocht ik 22 mbo’s in de regio Noord/Oost bezoeken om te vertellen over de nieuwe cultuurkortingskaart voor het mbo: de MBOcard. Je kent vast de CJP-kaart wel vanuit het voortgezet onderwijs. Vanaf 2016 is deze ook beschikbaar voor mbo-studenten als hun school zich aanmeldt. Ook voor mij geldt, nu de klus voorbij is, hoe ga ik deze zomer zorgen voor voortgang in plaats van stilstand? Onderstaande ondernemerstips komen vanuit mijn persoonlijke ervaring en praktijk als zelfstandig communicatieprofessional.

5 tips om klant-fit te blijven in de zomer

  1. Kijk eens kritisch naar je website. Welke referenties en klanten van de laatste maanden of half jaar heb je nog niet vermeld? Klopt de inhoud nog? Voor de vindbaarheid (SEO) is het belangrijk om regelmatig updates te plaatsen. Heb je nog nieuws te melden? Denk bijvoorbeeld ook aan dat je je hebt aangemeld voor een nieuw netwerk of samenwerkingsverband.
  2. Ga die vervelende administratieve uitstelklussen doen. Facturen in mappen stoppen, zakelijke kilometers noteren van de afgelopen maanden, btw aangifte insturen (voor 1 augustus), klantgegevens ordenen en opruimen. Nog visitekaartjes bestellen? Is je thuiswerkplek vrij van rondslingerende notities? Zo ben je na de zomer weer bij.
  3. Kansrijke opties die het afgelopen halfjaar voorbij zijn gekomen en die je hebt laten liggen, nu in kaart brengen en koppelen aan een actie. Plan een (netwerk)gesprek rondom een kansrijke optie, potentiële klant of iemand die je ontmoet hebt bij een netwerk, bedenk een actie (mailen, afspraak maken, nieuwsbrief, originele kaart sturen). Pak hiervoor even je agenda en loop alle afspraken van dit voorjaar eens langs. Grote kans dat er nog een contact is geweest, waar je geen gevolg aan hebt gegeven. Zo heb ik een interessante bijeenkomst bezocht over LEADER Toerisme ZW Drenthe. Daar moet ik nog wat mee.
  4. Laat je klanten, vooral de klanten die even uit zicht zijn, weten dat je er nog bent. Stuur een kaart (gewoon via de post), een nieuwsbrief met updates van je ervaringen of bied juist nu een ‘zomeractie’ aan. Let op: als je klanten in het onderwijs zitten, heeft dit niet zoveel zin. Dan kun je beter in augustus een ‘welkom-terug-op-je-werkplek’ bericht sturen. Je klanten zijn de beste ambassadeurs!
  5. Schrijf een blog. Heel goed voor de SEO (search engine optimization) op je website. En dat weet ik zeker. Ik werd deze week online gevonden door iemand via Google omdat ik 2 jaar geleden een blog heb geschreven over Framing. Ook storytelling is red hot.

Storytelling
Wat is storytelling? Het is jouw persoonlijke verhaal over je business. Volgens het handboek Storytelling (Tesselaar/Scheringa) heeft het de volgende kenmerken:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde.
  • Het bevat narratieve elementen: een hoofdpersoon, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict, tegenstanders, destanders.
  • Het is authentiek: waar of waarachtig.
  • Het is persoonlijk.
  • Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld.

Of lees mijn blog van een jaar geleden: Zomerstop voor ondernemers.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.