Bloggen

Blog je al? Heel trendy op ’t moment. Dan moet je wel ideeën hebben over de inhoud. Ik blink er zelf ook niet altijd in uit, vaak wel, soms ook niet. Mijn vorige blog is van 27 september (…..), dus dat is niet bepaald volgens mijn eigen PR advies: 1 x per maand een verse blog op zijn minst. Dit is nodig om je volgers geïnteresseerd te houden én goed voor de vindbaarheid (SEO).
Er zijn ook wekelijkse bloggers. Een mooi voorbeeld is mijn Firma De Groot collega Corinne Hamoen. Zij blogt wekelijks voor Maassluis.nu. Het blijkt zo te zijn dat als het moet, dan komt er ook wel wat uit. Als er een deadline is, dan haal je deze. Alleen neigen we naar uitstellen, want hoe scherp is de deadline die je jezelf oplegt? Heel anders dan de ‘externe’ deadline. Ik betichtte mijn puberzoon daar laatst nog van: uitstelgedrag. Nu betrap ik mezelf erop. Als ik een idee heb, dan volgt het blog vanzelf. Het floept eruit. Maar als er geen spannend idee komt, dan ontstaat het uitstelmoment, dat tot in lengte van dagen (of in mijn geval weken) kan voortkabbelen.

De kunst is om juist heel dicht bij jezelf te blijven. In het hier en nu. Wat is er nu? Een kwestie van gaan zitten en typen. Dat hoor ik auteurs ook vaak zeggen: inspiratie? Welnee, gewoon suf zitten achter je laptop en doen. Starten. De eerste zin intypen. Van mijn eerste zin word ik al meteen afgeleid, want mijn kat piept (weer) om eten. Dat is het onhandige van thuiswerken, terwijl er toch veel voordelen zijn. Nee, ik blijf zitten. Geen nieuwe bewegingen, dan met het 10 vingersysteem tieper-de-typen. (Goed hè, dat heb ik nog tijdens een jaar Schoevers geleerd. De enige keer dat ik het eigenlijk over Schoevers heb, is natuurlijk als ik de show wil stelen met het feitje dat het beroemde fotomodel Frederique van der Wal bij mij in de klas zat. Ongelofelijk hè!)
Oké, dag kat, dag Frederique, die het een tikkie slimmer heeft gedaan dan ik. Nu is er het besef van de winter. De grijsheid die zich uitspreidt over de lucht en zelfs over mijn haar. Het moment dat je in de spiegel kijkt en denkt: jeetje, dit begint er echt als 50plus uit te zien. En dan hup naar de schoonheidsspecialiste om de wenkbrauwen in ’t fatsoen te krijgen en en passant haarverf kopen, want voor de kapper is het natuurlijk alweer te laat. Gelukkig is er nog wat aan te doen, alleen mag het wel wat eerder. Blijkbaar kijk ik niet altijd even scherp in de spiegel.

Dat is een mooie brug naar 2015. Als organisatie en ondernemer is dit de beste tijd om je blogstrategie voor het komende jaar te plannen. Kijk eens in de spiegel. Waar sta je nu en waar wil je heen? Hoe kan bloggen daaraan bijdragen? Bloggen is een mooi onderdeel van de PR-mix. Natuurlijk heb je al mijn gratis E-book gedownload waarin een handige checklist Free Publicity checklist staat. Bloggen is gratis. Het kost wel tijd om deze te (laten) schrijven, maar het voordeel is dat je je blog uitgebreid kunt delen op allerhande social media (LinkedIn-Update, LinkedIn-groepen, Twitter, Facebook, Google+, Pinterest, etc.). Je profileert je als expert (of leuk mens), zodat je het volgen waard bent. Vooraf kun je blogonderwerpen bedenken. Al is de blog die een link heeft met de actualiteit altijd het beste, dat blijkt wel uit mijn top 3 best gelezen blogs.

Bloggen niet je ding? Ik ben benieuwd wat voor jouw organisatie of voor jouw ZP-bestaan het beste werkt qua free publicity. Geef jouw ultieme Free Publicity tip door. Deze verwerk ik graag in het werkboek dat ik aan het schrijven ben voor organisaties en ondernemers die graag praktisch aan de slag gaan met PR.

Ter inspiratie mijn top 3 best gelezen blogs:

1. De Beste Afwijsmail (31000 x)
2. Lanterfanten (9600 x)
3. Nieuwe welvaartsziekte GIS (7400 x)

Lees ook mijn eerdere blog over 10 redenen om Free Publicity te omarmen. Interesse in een workshop Bloggen? Meld je aan. Bij 4 deelnemers gaat de workshop door.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.