MKB: Zichtbaar, vindbaar en van betekenis?

BetekenisSuccesvolle MKB-bedrijven zijn vindbaar, zichtbaar en betekenisgevend

Volgens het halfjaarlijks onderzoek de MKB Online Monitor is 25% van de websites van MKB’ers ouder dan vijf jaar. 57% is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Dit houdt in dat deze sites slecht vindbaar zijn. Volgens PR-expert Atty van de Brake uit Zwolle zijn belangrijke succesfactoren voor MKB-bedrijven: vindbaarheid via Google, zichtbaarheid in de regionale media en de mate waarin zij van betekenis zijn voor hun klanten.

Vindbaarheid

Potentiële klanten en relaties van MKB-ondernemers zoeken online naar een product of dienst. Als zij via Google, de belangrijkste zoekmachine, niet gevonden worden, mist de ondernemer de kans op die nieuwe klant. De website moet het visitekaartje zijn dat direct uitnodigt tot bellen of bezoeken. Atty van de Brake: “Je bedrijf moet zowel on- als offline goed gevonden worden. Om dit te bereiken zijn voor de website essentieel: SEO (geoptimaliseerd voor zoekmachine), responsive (mobiel goed te lezen) en uitstraling past bij ondernemer. Vergeet ook de routeborden niet.”

Zichtbaarheid

Volgens Van de Brake besteden MKB-ondernemers weinig aandacht aan hun bestaande klanten, terwijl deze als ambassadeur een mooie rol kunnen vervullen. Het organiseren van klantbijeenkomsten, zichtbaarheid in de regionale media, het sponsoren van een maatschappelijk initiatief of het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, biedt kansen om zich als expert op zijn of haar vakgebied te laten zien. Hierdoor ontstaan zowel een grotere naamsbekendheid als het gewenste imago. Het hele plaatje moet kloppen.

Betekenisgeving

In de TrendRede 2015 staat de trend ‘betekenisgeving’ centraal. Dit betekent voor MKB-ondernemers dat gebruikers, consumenten, klanten of relaties willen weten waarom je onderneemt. Atty van de Brake: “De kritische klant wil weten WAT we doen, WIE we zijn en WAAROM we iets doen. Er is ruimte voor empathie, bezieling, inspiratie en passie tegenover de oude belangen van ratio, kennis en kunde. Ondernemers moeten dit meenemen in de communicatie met hun doelgroep. Het gaat erom om hun maatschappelijke waarde zichtbaar te maken.” Lees meer op Marketingonline.

Gratis spreekuur

De werkwijze van PR-expert Atty van de Brake is dat zij samen met de ondernemer een plan van aanpak schrijft om vindbaarheid, zichtbaarheid en betekenis te onderzoeken en verbeteren zodat het leidt tot nieuwe klantcontacten.

Andere mogelijkheden zijn: tijdelijke vervanging van de communicatieprofessional bij zwangerschapsverlof of inzet bij een project. Ook kan de ondernemer kiezen uit keuzepakketten om PR- en social media activiteiten uit te besteden. Daarnaast bestaat de optie om een leadgeneratiepakket af te nemen. Dit houdt in dat de PR-expert op no cure no pay basis mensen verbindt tot een betaalde klantrelatie. Hiervoor ontvangt zij een 10% leadfee.

Op woensdag 8 oktober van 13 tot 17 uur zijn MKB-ondernemers welkom om hun vragen voor te leggen tijdens het gratis spreekuur in de Creatieve Coöperatie, Esdoornstraat 3 in Zwolle. De duur van het gesprek is 1 uur. Hiervoor moet vooraf een afspraak gemaakt worden via info@attyvandebrake.nl of telefonisch: 06 – 511 61 523.

MKB Trends 2015

Klik hier om de vier belangrijkste MKB-trends 2015 te downloaden.  Bron: MKB servicedesk.nl.

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.