resultaten boekpromotie

Resultaten boekpromotie op een rijtje

Januari 2021 brachten we ons boek Eenvoudig duurzaam bouwen uit. Het boek is geschreven voor de leek die duurzaam en energieneutraal wil gaan bouwen. Vanaf het begin heb ik proactief persberichten gestuurd aan kranten, magazines en relevante landelijke en regionale media. Denk bijvoorbeeld aan bouwbladen en magazines rond het thema duurzaamheid.
Wist je nog niet dat ik een boek heb geschreven? Het boek dat ik samen schreef met duurzaam bouwen expert Ing. Theo Smidt is te leen in de bibliotheek en te koop bij BoekenGilde en Bol.com.

Top 5 resultaten boekpromotie 2021

In het eerste jaar na publicatie van het duurzame en praktische bouwboek om energieneutraal te bouwen zijn dit de mooiste resultaten in de media:

  • Interview in Cobouw (maart)
  • Opgenomen in Duurzame Scheurkalender (kalender voor 2022)
  • Publicatie in magazine Groener Wonen (editie 10)
  • Publicatie in magazine Eigen Huis & Interieur (april)
  • Interview in De Stentor (oktober)

Naast het sturen van persberichten aangehaakt bij een actueel thema, postte ik regelmatig berichten op Twitter, Instagram en LinkedIn. En regelmatig blogs op de website van de medeauteur Enadco.nl.

Top 5 resultaten boekpromotie 2022

PR-tips van de ervaringsdeskundige

  • Het maken van een e-Book in 2022 heeft bij ons boek niet geleid tot regelmatige aankopen. Verkoop: 33.
  • In het tweede jaar na publicatie van een boek is een persbericht met nieuwswaarde sturen moeilijker. Het boek is nl. niet meer ‘nieuw’. Wat dan kan werken is om de nieuwswaarde te relateren aan bijv. een speciaal event binnen de scope van het boek. In ons geval publicaties in combinatie met de events de Nationale Duurzame Huizenroute en Tuin- en Klimaatroute.
  • Andere opties om aan te haken op de actualiteit zijn z.g. cadeaudagen: verjaardagen, Valentijnsdag, Sinterklaas, Kerst. En feestdagen: Koningsdag, etc. Denk ook aan relevante weken of beurzen, bijv. in ons geval de Week van de Duurzaamheid, bouw- en duurzaamheidsbeurzen, interieurdagen etc. Of tips voor vakantieboek.
  • Wat niet werkt: uitdelen van pr-materiaal bij ingang beurs, betaalde advertentie in een beursnieuwsbrief of folder in een goodiebag. Beursorganisaties doen dit alleen nog voor exposanten.
  • Ik heb zelf blogs gemaakt, bijv. de illustrator en redacteur van ons boek geïnterviewd, korte video’s opgenomen (vraag/antwoord) en een eigen huisstijlbeeld format gemaakt voor de boekpromotie op social media.
  • Deel de publicaties die gelukt zijn ook op je website & de socials.
  • Schrijf een FAQ’s over het boek.
  • Als je het leuk vindt: houd lezingen, voordrachten, etc.

Verkoopcijfers boek Eenvoudig duurzaam bouwen

Verkoop boek softcover 2021: 584.
Verkoop boek softcover en e-book 2022: 249.
Gemiddeld (vanaf 21 januari 2021 t/m 31 december 2022) is dat 1,2 boek per dag. Het klinkt niet als veel, maar van tevoren zou je er volmondig ja tegen zeggen toch?

Wil je zelf een boek (laten) schrijven?

Je kunt me benaderen voor het schrijven van jouw boek of de boekpromotie. Een boek zet je neer als expert in jouw business. Of je hebt een bijzonder verhaal te delen, dat kan over alles gaan.


Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.