01 feb Schrijfinspiratie (5)
En dan heb je een boek geschreven. Joepie. Maar wie weet dat? Boekpromotie is net zo belangrijk als het schrijven van je boek, want een boek schrijven is één, het bekend maken en verkopen is twee.
Tips voor boekpromotie
Mijn eerste boek is niet het eerste boek dat ik promoot. Voor liefdesexpert Carla Ketelaar van Laatste Liefde steunde ik de boekpromotie van haar boek Vind je eindman. Omdat ik jarenlang single was, kon ik me goed inleven in haar potentiële lezers.
Voor de boekpromotie van mijn eigen boek, moet ik nieuwe bronnen aanboren. Ik zit niet bepaald in het netwerk van ‘duurzaam leven of duurzame bouwers’. De kennis over duurzaam bouwen zit bij mijn coauteur namelijk. PR voor ondernemers is wel mijn vak, dus dat vind ik leuk om te doen. Gelukkig is ons boek geen verdienmodel en hoeft ook niet per se te leiden tot massa’s klanten voor Theo Smidt, want dat kan hij niet aan, hij heeft geen personeel. Onze missie met het boek is dan ook om zoveel mogelijk mensen te bereiken die duurzaam en energieneutraal willen gaan bouwen. Om hen te stimuleren, te enthousiasmeren en hun kennis over ons anders-dan-anders bouwconcept te vergroten.
15+ tips voor boekpromotie
Een aantal van mijn boekpromotietips:
- Volg (ook tussendoor) diverse webinars van schrijfcoaches of uitgevers.
- Maak professionele persfoto’s (selfies liever niet). We hebben Koen (zoon van Theo) en Eline gevraagd te helpen.
- Stel een perslijst samen voor relevante doelgroepen. In mijn geval: duurzame media, regionale – en landelijke media, technische- en bouwbladen en vrouwen/ondernemers/lifestyle-bladen.
- Schrijf verschillende persberichten voor die doelgroepen en verzend dit via mail met de cover van het boek en een leuke foto van ons met het boek. (foto: 1 Mb!)
- Posts op social media Instagramaccounts van mezelf en Theo, Twitter- accounts, Facebook-account en LinkedIn-accounts. De linken in de bio (instagramprofiel) leiden natuurlijk direct naar ons verkoopkanaal.
- Maak en deel vlog(jes) op social media (en op mijn YouTubekanaal).
- Schrijf zelf blogs (zoals deze schrijfinspiraties) op je eigen website.
- Plaats pins op Pinterest.
- Maak een FAQ’s over het boek op je website.
- Gebruik affiliatelinks via Bol.com (affiliatepartner worden bij Bol.com) op je website. Dan verdien je nog wat extra per besteld boek via die link. Dit kan met een link of beeld, zo ziet het er bijvoorbeeld uit:
- Maak aparte webpagina’s over het boek op je website. En ook een ‘In de media met ons boek‘ pagina.
- Stuur persoonlijke mails aan relevante regionale organisaties die met duurzaamheid bezig zijn.
- Benader platforms, zoals voor ons de Nationale Duurzame Huizenroute (ons ultieme kanaal waar onze doelgroep op staat of naar toe gaat). Er staat een blog van ons op!
- Verstuur twee boeken naar de NBD Biblion voor recensie (om in de bibliotheek te krijgen).
- Deel reviews. (Twee reviews binnen via Bol.com)
- Bedenk winacties.
- Speel in op de actualiteit (bijv. 5 februari Warmetruiendag en 14 februari Valentijnsdag)
- Maak interviews met de illustrator, vormgever, redacteur.
- En nog veel meer. Sommige tips komen uit het boek van Esther Jacobs. Of bekijk deze boeken.
Timing
Mijn boekpromotie startte midden in de coronahype (21 januari 2021). Dit betekent dat er beperkt interesse is bij bladen en kranten voor een niet-corona-onderwerp. Overweeg om je boekpromotie uit te stellen als je afhankelijk bent van veel PR voor je boek. Een online boekpresentatie van ons boek had gekund. Gezien alle commotie (en vooral mijn eigen gevoel) rondom de coronamaatregelen, lockdown en avondklok (die inging op mijn verjaardag 23 januari), had ik daar niet zo’n zin in. Toch kan ik al een paar leuke boekpromotiesuccessen melden, zie hiervoor ‘In de media met ons boek‘.
Heb je een tip voor een (duurzaam) netwerk, een magazine/blad of een interessant persoon, laat het me weten.
Geen reactie's